Gröna och störtsköna paket

Jag hör till dem som tycker det är roligare att ge än att få paket.
Och allra roligast kan ibland vara att slå in presenterna!
Tyvärr blir det ofta hemskt mycket spillmaterial: presentpappret som lätt går sönder och det slösas med metervis av tejp. 
Därför bestämde jag mig för att göra så gröna och störtsköna paket som möjligt i år, med tyg, band och annat återbruk som sedan kan användas om och om igen. 



Ta en skokartong, wrappa överlocket med spilltyg och knyt ett fint band runt om.



En hushållsrulle står som grund för detta riktiga smällkaramellspaketet. En finfin tidningsannons från NK hottar upp utidan och ändarna knyts av garn vars färger går igen i omslaget.



Ett smalt rep, satinband och ett trasigt skosnöre pryder denna lilla box tillsammans med en rolig etikett i trä.



Vik en egen påse av tidningspapper - se här hur du gör.
Pynta sedan med en grov kartongremsa och sirliga snören.



Ett trasigt kuddfodral i sammet har här kommit till användning igen.
Guldglittriga resårband håller tyget på plats.



Använd presentkartongerna om och om igen.
Denna från H&M har hängt med ett bra tag och dekoreras sött med en rolig sticker och egengjord etikett.



Behöver du använda ett skyddande papper runt din present kan du använda det som en del av dekorationen. Riv av en sida från en tidning och skär ut en "halv" figur - jag gjorde en bil, ovan.
Slå tidningssidan runt paketet och din lilla krumellur kan bli endera en etikett eller enbart dekoration.



Här har jag gjort ytterligare en påse, nu med ett roligare omslagspapper.
Detta fina mönster, som jag hittade i en katalog, kommer från Marimekko.
För att göra den söta isbjörnen oemotståndlig fick han en liten tomteluva - vilken också fyller en praktisk funktion...



... för genom luvan trädde jag en tråd som går igenom påsens nervikta öppningen och ut på baksidan.
Sedan knöts den obligatoriska etiketten fast med en liten rosett!


Kommentarer
Postat av: Karin

superfina och inspirerande paket! det är nästan det bästa med julen: paketinslagningen.

2010-12-23 @ 12:12:10
URL: http://broderi-karin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0