Grey Gardens

Tidigare i vår såg jag och ma mère på dokumentären Grey Gardens från 1975. Den följer mor och dotter Edith Bouvier Beale, även kallade Big Edie och Little Edie. I East Hampton lever de två f.d societetsdamerna i sin egen lilla värld tillsammans med ett otal katter i ett förfallet hus. Och det är eccentriskt och fascinerande  så att det förslår!
Little Edie, som var Jackie Kennedys kusin, förälskar man sig i bara mer för var sekund som går. Med hennes bohemiska klädstil och filosofier framstår dokumentären lika unik idag som när den kom.





Big Edie: The cat's going to the bathroom right right in back of my portrait.
Little Edie: God, isn't that awful?
Big Edie: No, I'm glad he is. I'm glad somebody's doing something he wanted to do.



Little Edie : You can't have your cake and eat it, too in life.
Big Edie: Oh, yes, I did. I did, I had my cake, loved it, masticated it, chewed it and had everything I wanted.



2009 gjordes en filmatisering av dokumentären och jag såg den förra veckan på SVT. Och jeesers creepers, vilken utomordentligt bra tolkning de gjort! Drew Barrymore spelar Little Edie och Jessica Lange har rollen som Big Edie. Kläderna är så vackra och skådespelerskorna gör makalöst bra ifrån sig!







 Efter att ha sett filmen fick jag ett absolut måste - att brodera Little Edie på mitt lilla sommarprojekt!
Här kan resultatet skådas:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0