Äppel Päppel



Såklart har jag drabbats av en elak förkyldning såhär till
 den fina höststarten. Eftersom jag inte klarar av att ligga stilla i min säng
 och vänta på att bli frisk igen så ägnar jag mig åt "lugna aktiviteter"
 - mysigheter, med andra ord. 

Vi har två stora äppelträd hemma och just nu översvämmas vi
 av fallande äpplen. Så jag passade på att göra
 en del av min årliga äppelinsats - äppelmos!
Jag brukar koka så mycket så att det räcker till augusti nästa år, då det är dags igen!
Närproducerat på högnivå!

Och det är så enkelt; skala bort ev skadade delar av äpplena,
skiva i mindre bitar och ös ner i en kastrull.
Häll på lite vatten (ca 1/2 dl till 8 stora äpplen)
och koka på låg värme tills de är mjuka nog till att mosa med en potatispress.
Sen är det klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0